Перейти к содержанию
Алтай

Монгольские казахи

Рекомендуемые сообщения

Ваше сиятельство, многоуважаемый Тмади, монгольские хасаг-и говорят вполне нормально Баян-Өлегей или Баян-Өлгий, а Вы так соизволили сделать замечание что Вам неудобно этот а удобнее тот.

PS: поскольку мне удобней выговорить хасаг вместо казак? или казах?, я использовал нормальное монгольское слово хасаг, надеюсь что это не будет неприятным для вас.

Вообще-то Байөлке это нем вам Өскемен или Семей :lol: .

Вы бы вновь воспроизводили прежние историческое название исконных земел ойротов, или хотя бы назвали именем близ находящихся гор или ещё что там святые вместо этого дурацкого искажения русского названия городов... :P

Я одного не пойму - с вами кто беседовал? Неужели reicheOnkel не может ответить мне как мужчина сам и нуждается в суфлере? Впрочем, это симптоматично.

Тема развивалась достаточно конструктивно. Сейчас все опять скатилось к непонятным претензиям. Посему продолжайте перечислять дурацкие, как вы изящно выразились, искажения и другие преступления казахов, я вас больше не потревожу в этом возвышенном деле.

Только жаль - тема была интересная.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

  • Модераторы
Ради всего святого, где я утверждал что это не монгольский топоним? Назвал монгольский аймак так только потому что мне как казаху это удобней выговорить. Никакие нападки на монгольский язык, монголов, Монголию ДАЖЕ НЕ ПОДРАЗУМЕВАЛИСЬ.

reicheOnkel, будьте так любезны оставить меня в покое со своими постоянными подозрениями в нелояльности к вашему народу и больше не доставайте меня светлыми догадками о том что имелось ввиду в том или ином моем посте. Это был последний раз когда я оправдываюсь перед вами в том чего нет. Если вы хотели что-то предъявить лично мне - пожалуйте в приват. Надеюсь, вы не восприняли близко к сердцу мой более чем оправданный обстоятельствами резкий тон.

Так и есть. Это ыстық үй - теплый дом.

верю. и впередь, я буду для себя так скажем для удобства буду назвать казахов хасагами а Казахстан Хасагом. так как мне так удобно, впрочем наши предки так и делали. ок?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Я одного не пойму - с вами кто беседовал? Неужели reicheOnkel не может ответить мне как мужчина сам и нуждается в суфлере? Впрочем, это симптоматично.

Тема развивалась достаточно конструктивно. Сейчас все опять скатилось к непонятным претензиям. Посему продолжайте перечислять дурацкие, как вы изящно выразились, искажения и другие преступления казахов, я вас больше не потревожу в этом возвышенном деле.

Только жаль - тема была интересная.

Прекрасно,

Знаю что я Вам не достоин, извиняюсь.

Премногоуважаемый господин Тмади, Вы тоже всегда заступаете за своих как например когда кто-то написал здесь:

Жингэр нохой хуцаж л байдаг

Жингийн цуваа явж л байдаг.

то Вы сразу выявили свое праведное возмущение и заступили за кого-то что его эти презренные монголы называли "собакой" и "ничтожеством".

Но оказалось что это просто пословицей на монгольском что-ли.

Совет! Не относитесь другим презрительно с точки зрения истинного мусульманина-араба, если человек если не мусульманин а кяфир то все равно живет на этой грешной земле по своему усмотрению под вечним синим небом, т.е. под влиянием Мунгке Кёк Тэнгри - мы все едины.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Прекрасно,

Знаю что я Вам не достоин, извиняюсь.

Премногоуважаемый господин Тмади, Вы тоже всегда заступаете за своих как например когда кто-то написал здесь:

Жингэр нохой хуцаж л байдаг

Жингийн цуваа явж л байдаг.

то Вы сразу выявили свое праведное возмущение и заступили за кого-то что его эти презренные монголы называли "собакой" и "ничтожеством".

Но оказалось что это просто пословицей на монгольском что-ли.

Совет! Не относитесь другим презрительно с точки зрения истинного мусульманина-араба, если человек если не мусульманин а кяфир то все равно живет на этой грешной земле по своему усмотрению под вечним синим небом, т.е. под влиянием Мунгке Кёк Тэнгри - мы все едины.

enhd , вам делается очередное предупреждение (с заносом в профайл).

Религиозная подоплека не имеет отношения к данной теме. Здесь, скорее, речь идет (в очередной раз) о невоздержанности некоторых монгольских участников форума, на что tmadi совершенно правомерно и вежливо указал.

P.S. Дальнейшие "прения сторон", касающиеся религиозной или нац. принадлежности, будут караться более жестко.

Мир вам.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

enhd , вам делается очередное предупреждение (с заносом в профайл).

Религиозная подоплека не имеет отношения к данной теме. Здесь, скорее, речь идет (в очередной раз) о невоздержанности некоторых монгольских участников форума, на что tmadi совершенно правомерно и вежливо указал.

P.S. Дальнейшие "прения сторон", касающиеся религиозной или нац. принадлежности, будут караться более жестко.

Мир вам.

barak oh bara. не справедливыи ты такое.

Аллах судит лучше чем ты

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

  • Модераторы

Я написал жалобу.

Уверен, что ее рассмотрят справедливо.

Рад, что монгольские участники ведут себя корректно.

Мы - Дети Дабачи - победим!

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Я написал жалобу.

Уверен, что ее рассмотрят справедливо.

Рад, что монгольские участники ведут себя корректно.

Мы - Дети Дабачи - победим!

Экий, эзен.

Спасибо за теплые слова :) .

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

enhd , вам делается очередное предупреждение (с заносом в профайл).

Религиозная подоплека не имеет отношения к данной теме. Здесь, скорее, речь идет (в очередной раз) о невоздержанности некоторых монгольских участников форума, на что tmadi совершенно правомерно и вежливо указал.

P.S. Дальнейшие "прения сторон", касающиеся религиозной или нац. принадлежности, будут караться более жестко.

Мир вам.

Вообще-то я тоже вежливо указал на презрительное отношение или поведение на монголов со стороны господина тмади, и более ничего.

А собственно религию исламу отношусь совершенно нормально.

с уважением,

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

barak oh bara. не справедливыи ты такое.

Аллах судит лучше чем ты

Первое предупреждение (с заносом в профайл).

P.S. Кто ты такой, чтобы давать оценку действиям Господа? <_<

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Я написал жалобу.

Уверен, что ее рассмотрят справедливо.

Рад, что монгольские участники ведут себя корректно.

Мы - Дети Дабачи - победим!

Мягко выражаясь, "дети Дабачи" не победят.

Победит корректность и беспристрастность.

P.S. Можете жаловаться и т.д., но предупреждаю, в последний раз, за критику Ислама,(равно, как и любых других религий) нелепые сравнения, анекдоты, поговорки караю сразу и на месте.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

  • Модераторы
Первое предупреждение (с заносом в профайл).

P.S. Кто ты такой, чтобы давать оценку действиям Господа? <_<

Выражение "Аллах лучше знает" традиционно для мусульманских авторов. См., например, Рашидаддина.
Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Выражение "Аллах лучше знает" традиционно для мусульманских авторов. См., например, Рашидаддина.

Уважаемый, давайте вы меня, верующего и следующего канонам Ислама, не будете учить нормам мусульманской этики. Рашид-ад-Дин в полном собрании у меня дома уже много лет, но он не богослов и не улем.

Хотите дать мне урок Веры истинного муслима, каковым, вы, естественно, не являетесь, - в личку.

P.S. Будете пререкаться дальше - последует предупреждение.

В вопросах Веры я никогда не шучу.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Первое предупреждение (с заносом в профайл).

P.S. Кто ты такой, чтобы давать оценку действиям Господа? <_<

ALLAH lu4wee chem ty. Ty ne dostoin, snachala urovnoves svoi vsglyad na mir vokrug tebeya . A potom ty nakazivai drugix za Allahu

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

ALLAH lu4wee chem ty. Ty ne dostoin, snachala urovnoves svoi vsglyad na mir vokrug tebeya . A potom ty nakazivai drugix za Allahu

Кажется, мы прощаемся с этим монгольским коллегой.

P.S. Останешься в режиме "Только чтение".

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

barak oh bara. не справедливыи ты такое.

Аллах судит лучше чем ты

Первое предупреждение (с заносом в профайл).

P.S. Кто ты такой, чтобы давать оценку действиям Господа? <_<

Какая оценка действиям господа :blink: .

Разве Аллах не знает лучше? Или мало знает чем Вы? Не понял...

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Первое предупреждение (с заносом в профайл).

P.S. Кто ты такой, чтобы давать оценку действиям Господа? <_<

Какая оценка действиям господа :blink: .

Разве Аллах не знает лучше? Или мало знает чем Вы? Не понял...

enhd, последний раз тебя прошу не упоминать имени Господа.

Будешь резвиться и далее - последуешь за сартаулом.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

enhd, последний раз тебя прошу не упоминать имени Господа.

Будешь резвиться и далее - последуешь за сартаулом.

Страшный человек :huh: , как объявился сразу начал беспощадную войну (джихад) на монголов-кяфиров... :angry:

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Страшный человек :huh: , как объявился сразу начал беспощадную войну (джихад) на монголов-кяфиров... :angry:

Ну что ж ты не успокоишься-то никак, а?

Тыкни мне пальцем, где и когда я говорил о "монголах-кяфирах", о джихаде?

P.S. Не додумывай за меня и не касайся вопросов Веры. Тогда мы будем жить в мире.

Это - последнее (устное) предупреждение.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Ну что ж ты не успокоишься-то никак, а?

Тыкни мне пальцем, где и когда я говорил о "монголах-кяфирах", о джихаде?

P.S. Не додумывай за меня и не касайся вопросов Веры. Тогда мы будем жить в мире.

Это - последнее (устное) предупреждение.

Успокоился, извиняюсь если я что-то плохое сказал о Всевышнем, но каюсь что никакого злого умысла не было.

Вообще-то конфликтое трение возник из-за высказывание или написания г-ном Тмади "Байөлке" вместо официального названия Баян-Өлгий или хотя бы Баянулгий, и его высокомернего объяснения как ему казаху этот вид удобнее писать и говорить.

Нам монголам это не приятно во-первых: на урианхайском (монгольском) "өлке" имеет некоторый плохой смысл, во-вторых: такой попыток изменения названия связан с некоторыми националистическими выходами наших казахов начала 90-ых годов что и болезненно воспринимается монголами, прямо говоря воздражает.

Если казаху удобнее говорить как например Шершилл, Шита и т.п. то у себя так и используют, а здесь пусть пишут как Черчилль, Чита если не узаконили ещё той или иной формы написания.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Успокоился, извиняюсь если я что-то плохое сказал о Всевышнем, но каюсь что никакого злого умысла не было.

Вообще-то конфликтое трение возник из-за высказывание или написания г-ном Тмади "Байөлке" вместо официального названия Баян-Өлгий или хотя бы Баянулгий, и его высокомернего объяснения как ему казаху этот вид удобнее писать и говорить.

Нам монголам это не приятно во-первых: на урианхайском (монгольском) "өлке" имеет некоторый плохой смысл, во-вторых: такой попыток изменения названия связан с некоторыми националистическими выходами наших казахов начала 90-ых годов что и болезненно воспринимается монголами, прямо говоря воздражает.

Если казаху удобнее говорить как например Шершилл, Шита и т.п. то у себя так и используют, а здесь пусть пишут как Черчилль, Чита если не узаконили ещё той или иной формы написания.

Здравствуйте, enhd!

Скажите, что Вы имеете в виду, когда говорите о "некоторых националистических выходах наших казахов начала 90-ых годов"?

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Здравствуйте, enhd!

Скажите, что Вы имеете в виду, когда говорите о "некоторых националистических выходах наших казахов начала 90-ых годов"?

Здравствуете,

Вообще-то какого нибудь большого, значительнего конфликтного дела не происходило.

Когда в начале 90-ых годов в стране были тежялые времена, т.е. экономические трудности, общество очень политизированные, и люди вдоволь вкушали свободу слова и демократию, тогда некоторая часть наших казахов также высказывали словы начиная от изменения монгольских официальных административных и территориальных названии на казахское (подобно примерам типа Устькаменск=>Өскемен, Семипалатинск=>Семей) до отделения из Монголии. Но дело не выходило из рамки слуха и шумных статеек на страницах желтой прессы.

И были многие газетных дискутии как раз того названия "Бай-Өлке" которому очень негодовали урианхайцы, ойроты и прочие коренные жители Баян-Улгийского аймака.

Ну не так долго продолжаясь потом все эти проблемы угасли, может быть те некоторые казахи выдвигавшие такие высказываний уехали на историческую родину Казахстан ...

Или может быть вот такие разжигание страстей в желтых прессах между монголами и монгольскими-казахами вышло из моды, т.е. изжил себя ... :kz1:

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Слышал, что казахи активны на политическом поприще в Монголии, а также в российском Алтае. В Монголии в правительстве кто-нибудь из казахов присутствует?

И еще, слышал что на Алтае какие-то трения между казахами и алтайцами происходят. Это также из-за земельных притязаний? В чем проблемы?

Я лично не поддерживаю тех, кто в чужом монастыре свои правила устанавливает. Дай Аллах у себя в доме такого не допустить.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Скажите, что Вы имеете в виду, когда говорите о "некоторых националистических выходах наших казахов начала 90-ых годов"?

О монгольских казахах и урянхайцах хорошо написано в книге "Национализм и Этническое Смешение в Монголии" монгольского ученого У.И.Булага. Правда на английском.

Некоторые монгольские слова в тексте:

undesten - нация, национальность

yastan - этническая группа. В тексте под этим термином имеются ввиду подгруппы в составе монголов (халхов). Yas = тюрк. сеок (кость).

ugsaа - происхождение, кровь, семья

The Flight of the Kazakhs from Mongolia

In Chapter 2 I have written on how Mongolia adopted the Soviet model

and systematically reformulated its former tribal heritage to fit into the

socialist transformation. It is worth repeating that the nation is defined as

a Mongolian nation, based on the Halh. I have described how that notion

clashed with other non-Halh Mongolian identities. The intra-Mortgol

redefinition has also found its parallel in inter-national redefinitions. In

other words, the definition of a nation based on a single culture must

logically lead to the question of how to solve the non-Mongol identities

in the Mongolian nation-state. Here it is significant that the status of the

Kazakhs, an important non-Mongol minority, has been reduced to an

equivalent one of the yastans, rather than as opposed to the majority

Mongols. Understandably, the Kazakhs begrudged this status. In the

1991-2 Congress, they finally managed to elevate their status to a full

undesten, as opposed to Mongol.

In the thirteenth century, the ancestors of almost all the Kazakhs were

brought under the control of Chinggis Khan. They were subjects of

Chagadai, the second son of Chinggis Khan. The Kazakhs and the

Mongols share a common ancient history and common roots in their

languages, and both are or have been nomads. However, they differ in

religion; the Kazakhs are Sunni Muslims, while the Mongols are Tibetan

Buddhists. The name and identity 'Kazakh' emerged in the sixteenth

century, when a Kazakh Khanate was founded in today's Kazakhstan.

The Kazakh aristocrats trace their origin directly to Chinggis Khan or

his sons. In the sixteenth century, the Kazakh Khanate split into three

Hordes, or Zuz: the Greater Horde, Middle Horde, and Little Horde.

Once under the rule of the Oirat Mongols in the seventeenth to eighteenth

centuries, some Kazakhs later moved into Jungaria, after the

majority of the Oirats were liquidated by the Qing-Mongol army in

1757. In the nineteenth century most of them were conquered by the

Russians.

The Kazakhs in Mongolia are mostly Abak-Kerei and Naiman

Kazakhs who settled in the Altai and Hovd regions of Mongolia after

the 1864 Tarbagatai Protocol between Russia and the Qing Dvnastv. The

independence of Outer Mongolia also dislocated numerous Kazakhs.

Aurel Stein reported that 15,000 yurts of Kazakhs moved from the

Altai mountains on the Mongolian border into Xinjiang (Stein 1928:

553). In 1923 the Mongolian Kazakh population numbered 1,870 households

and 11,220 people (Jamtsarano 1934). Subsequently, many more

migrated to Mongolia from Xinjiang in China. In 1938, there were 4,300

households and 21,000 Kazakhs (Anonymous 1992). Between 1921 and

1940, the Kazakhs were administered first in Chandamani Uul aimag,

then in Hovd aimag. The Kazakhs, like all citizens of Mongolia, suffered

the Red Terror in the 1930s. Between 1937 and 1939, two thousand

Kazakh men were liquidated for the purported crime of organizing an

anti-revolutionary group with the aim of separating Kazakhs from Mongolia

and reviving the Kazakh Khanate. In 1940, however, in order to

assist the Soviet operation in Xinjiang, a new autonomous aimag was

founded out of Hovd aimag for the Kazakhs and the Altai Urianghais—

Bayan Olgii (Minis and Sarai 1960: 65; Baabar 1996: 495).

The switch of allegiance of Sheng Shicai, the Chinese governor of Xinjiang, from the

Soviet Union to Guomingdang in the late 1930s, left the Soviets wrong-footed in Xinjiang,

and much of the Soviet economic and political interest in Xinjiang was put into jeopardv.

The discontent of the Kazakhs, led by Osman, was a useful tool for the Soviets. They could

not approach a man like Osman directly, but they could still foster chaos through arming

small guerrilla bands like his through their intermediary, the Mongol nationalists (Benson

1988: 156). Bayan Olgii became the operational base for the Mongolian military assistance

to Osman, who led his first resistance warfare against the Chinese war-lord Sheng Shicai in

February 1940.

Until 1945, Mongols provided military aid to the Kazakh resistance fighter Osman

(Benson 1988). The Chinese recognition of Mongolian independence

in 1946 saw an end to this operation, but numerous Kazakh refugees

went into Mongolia subsequently. The autonomous aimag managed to

survive as a normal province, despite the abortion of the operation in

Xinjiang.

Subsequent industrialization in Mongolia exerted a strong influence

on the Kazakhs. Attracted to opportunities in coal industries in central

Mongolia, many Kazakhs moved away from Bayan Olgii to Ulaanbaatar

and nearby coal-mines like Nalaikh (see Sanders 1993). This population

movement was as much an economic migration as a political design.

According to the 1989 population census, Bayan Olgii aimag had the

following "ethnic groups": Kazakh: 82,750; Urianghai: 5,100; Durbet:

1,382; Tuva: 737; Halh: 393; Zahchin: 66; Bayat: 63; Torgut: 16. The

Kazakh population of Mongolia had increased dramatically, reaching

120,500, a large figure in a country of just about 2.1 million in 1989.

In the 1980s, with increasing liberalization of Mongolian politics,

there arose a demand among the Kazakhs to Kazakhicize Bayan Olgii.

Following the example of Kazakhstan, where the Kazakhs were turning

Russian place-names into Kazakh ones, in Bayan Olgii the Kazakhs

started to do the same to Mongolian names. A Kazakh National Unity

Movement was inaugurated in October 1990 in Bayan Olgii aimag, to

"promote Kazakh autonomy in Mongolia, adoption of Kazakh as the local

official language, and the appointment of a Kazakh to the post of vice-president

of Mongolia" (Sanders 1996: 113).

After the collapse of the Soviet Union and the gain of independence of

Kazakhstan, the Kazakhs of Mongolia have been moving to Kazakhstan

in large numbers. By October 1991 4,000 Kazakhs had already left

Mongolia. In a shrewd move to increase the native Kazakh population

in Kazakhstan, in September 1992, 'the Kazakh government convened a

world-wide Qazaq qurultay, inviting representatives of the Kazakh diaspora

from all over the world to Almaty. On President Nazarbayev's

initiative, a Standing Committee was set up to accelerate the pace of

Kazakhs' migration from abroad to Kazakhstan. . . . The highly publicized

"Resolution of the Qurultay" appealed for all Kazakhs to unite

under a single flag on the soil of Kazakhstan' (Janabel 1996: 6). This call

and the preferential treatment promised to the returning Kazakh diaspora

have stirred a zealous response from Kazakhs from China, Mongolia,

Iran, and elsewhere. By June 1994, some 60,000 Kazakhs had left

Mongolia. According to a Kazakh who remained in Mongolia:

All the Kazakh students from universities, colleges and vocational schools in

Ulaanbaatar and other central regions left for Kazakhstan. Most of them were

carried away by nationalistic feeling, while some others had no choice but to

follow their parents. All those Kazakhs living in different parts of Mongolia and

who had almost forgotten their customs and traditions, people who were morally

and politically bankrupt, left the country. Scientists and true patriots did not

leave Mongolia. (Quoted in Ganhuyag 1994)

It is important to note that most of those who left Mongolia were those

who were scattered by the Mongolian government in various Mongolian

provinces, including all young students who tended to be nationalistic.

Kazakh intellectuals were certainly responsible for this exodus, as one

Kazakh alleges:

They (some Kazakh intellectuals) spread rumours that the Mongolian economy

was crisis-ridden and would not revive in years to come, and they said that now

that nationalism is reviving the Kazakhs, who were "slaves" in Mongolia must

leave the country immediately. These people master-minded and led the migration

of the Kazakhs. (Quoted in Ganhuyag 1994)

The flight of the Kazakhs was spurred on by Mongolian nationalism in

the wake of Mongolia's own independence. The withdrawal of Russian

troops from Mongolia in 1991-2 promoted speculation that the independent

Mongolian government was adopting an extremely nationalist or

pan-Mongolian policy which would not tolerate any non-Mongols in

Mongolia. Rumours are certainly a powerful means of communication,

and they played a significant part in putting the Mongolian Kazakhs to

flight:

Kazakh envoys had a number of meetings with President Ochirbat who made a

visit to Bayan Olgii aimag during which he outlined his position. During a

meeting with President Ochirbat last February (1994), an old Kazakh man

asked him, "Do you want the Mongolian Kazakhs to leave? Do you want to set

up a Pan-Mongol state which former Premier Byambasurcn wanted to do? If so,

we must decide our next move." In reply President Ochirbat said, "I don't want the

Kazakhs to leave. The plan to establish a pan-Mongol state will never materialize

and if it does, it will push the country to its destruction." (Ganhuyag 1994)

Since the issue of the status of the Kazakhs has become a major problem

that might tarnish the image of Mongolia in its international relations,

Mongolian and Kazakh scholars have begun to redefine their ethnic

relations.

As mentioned, Bayan Olgii was founded for two ethnic groups, the

Kazakh and the Altai Urianghai, the latter allegedly being a Turkic

people. However, this is disputed by the Urianghai, who always think of

themselves as Mongols. The increasing Kazakh domination in Bayan

Olgii has brought about much inconvenience to the Urianghai, and I

heard that many of them have moved away. Their emigration from

Bayan Olgii started in the 1960s, when the state farms were set up in

central Mongolian provinces.

Kazakhs have also exerted a strong influence on the remaining Mongol groups. One

Mongol writer even said that these Mongols might soon find their way into the record

books as an endangered species (Tuvabaatar 1990).

In recent years, some Urianghai Mongolian

scholars have protested about the fact that they were treated as

Turkic people, both by the state and by anthropologists. They have

begun to reclaim Mongolian identity. In fact, they say that they are the

original Mongols, the ancestors of the Oirat Mongols, and they even

claim that the majority of the Halh were originally Urianghai. Furthermore,

they maintain that the Secret History was written by an Urianghai,

for not only is the book full of information about the Urianghai, but the

Urianghais appear in it as the most trusted people of Chinggis Khan,

eventually being appointed by Chinggis to guard his tomb (Baatar and

Gantulga 1992).

Changes in political practice have occurred along with the new democratic

movement. Earlier, officials were more or less appointed by the

central government in Ulaanbaatar, and the Mongols were politically

dominant in Bayan Olgii. Now, however, the Mongols are being

removed from almost all posts, and replaced by Kazakhs. The Kazakhs

are thus said to have staged a coup against the Mongols. This dramatic change

in the ethnic landscape of Mongolia is a reaction to the established

myth of the modern Mongolian socialist nation. According to this

idea, all the groups would merge into the largest ethnos, the Halh, and

become a socialist Mongolian nation. In order to legitimate this process,

interestingly, the Kazakhs in Mongolia had been regarded as originally

Mongols, a view said to be supported by the famous Russian scholar

Gumilev. The Kazakh national consciousness must now fight the ethnogenesis

battle, to prove whether they are Mongol or Turk.

Some Mongols claim that the Kazakhs are Mongol on the basis that

they are descendants of Naiman and Kereit, these being recorded in the

Secret History as two Mongolian tribes (aimags). This reference to the

Secret History as the ultimate authority showing that the Kazakhs are

Mongols is in fact meant to persuade the Kazakhs in Mongolia not

to associate themselves with Kazakhstan. Kazakhs there are seen as

probably being of the Turkic "race". Ishjamts, a Mongolian authority on

ancient Mongolian history, illuminates the present context:

In the folk language, the Halh are called Mongol, while others are called by the

names Durbet, Bayat, Buryat, Tsahar, Dariganga, etc., as if they were not

Mongol. This is wrong. In our country live the Halh Mongol, Durbet Mongol,

Darhat Mongol, as well as the Altai (Mongolian) Urianghai and many other

yastan of the Mongol ugsaa. The Mongolian nation-family (lindestmi ulusger) also

includes Turkic yastan like the Kazakhs. (Ishjamts 1991)

However, Ishjamts also tries to sort out the origin of the Kazakhs from a

historical perspective. He writes that the majority of the Naiman, Kereit,

Nangiad, and Jalair and other original Mongolian aimags migrated to the

Kipchak steppe, eastern Turkestan, and Central Asia after the disintegration

of the Mongol Empire, and were gradually assimilated into the

Turkic peoples, later becoming part of the Kazakhs and the Uzbeks. In

the sixteenth century, when the Kazakhs came into being as a distinct

entity, the Turkicized Naiman and Kereit were a majority part of them.

This shows how newly descent-conscious Mongol scholars emphasize

the Mongol ethnie of the Kazakhs, rather than social, political, and

religious factors, in forming the Kazakh ethnic identity.

In almost all the history books written by contemporary Mongols, the

Hunnu Empire (second century BC to first century AD) is regarded as

having been a Mongol empire, thus showing that today's Mongolian

territory was from time immemorial Mongolian ancestral land. In this

historical scheme, the Kazakhs, or the Turkic people in general, are

largely ignored, causing some bitterness among Kazakh intellectuals.

According to Bazilkhan, a Kazakh linguist, the Hunnu Empire was not

a Mongolian empire, but a Turkic one. Archaeological findings suggest

that Turkic people lived in central Mongolia well before the Mongols. As

far as the Kazakhs are concerned, they used to live in the central region

of Mongolia, and this, he argued, is the ancestral land of the Kazakhs.

Naiman and Kereits were Turkic people, not Mongol. Therefore, it was

the Mongols who squeezed the Kazakhs out of their ancestral land.

The above remarks are a response to the statement by some Mongols

that the Kazakhs are immigrants, that they should go to Kazakhstan, and

that if they go, they should abandon claims to Bayan Olgii. The Kazakhs'

stance is that they are first of all not Mongols; secondly, that this land is

their land (the basis of their claim for the autonomy of Bayan Olgii), and

thirdly that either independence or unification with Kazakhstan would

be justified.

Whatever is happening over there, it seems that most Kazakhs are still

willing to work within a Mongolian national framework. They are now

fighting a successful battle to enjoy equal (if not superior) rights in

Mongolia. The end of 1991 and beginning of 1992 saw some unrest in

Bayan Olgii; meetings and demonstrations were organized, in direct

relation to the ongoing discussion of the new Constitution. In particular,

Kazakhs claimed that their historical tradition, mother tongue, and

ethnic rights had not been fully guaranteed and protected in the draft

Constitution. Throughout the session of the National Congress discussing

the Constitution, Kazakh deputies repeatedly urged the Congress to

take the nationality question more seriously. They insisted that it be

reflected in the Constitution as a guarantee of human rights. All this

points to the existence of an uneasy Mongol-Kazakh relation in Mongolia.

While the Kazakhs claim that they are discriminated against by the

Mongols, the Mongols insist, rather, that they are the victims of the

Kazakhs. The following remarks made to me by a Mongolian MP lay

bare the ethnic picture in Mongolia: "Before 1990, in the one-man

dictatorship period, it was said that there was no nationality question

in Mongolia. The Kazakhs constituted only 6.8 per cent of the total

Mongolian population. This is not a substantial number, so it was

thought that there was no nationality problem in Mongolia. This is a

rather one-sided view. Within the last seventy years, the Kazakhs

received more favourable treatment than the Mongols. For example,

more houses were constructed for them; the Party and Government

satisfied their wishes to a greater degree. In my opinion, there is a

nationality problem. There must be a nationality problem when nationalities

exist. There are two nationalities, the Mongols and Kazakhs, in

Mongolia. During the period of discussing the Constitution, you must

have heard the issues put forward by the Kazakhs. They tried very hard

to have the Kazakhs recognized as an undesten in the new Constitution.

Now they are recognized as an undesten."

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

  • Модераторы

угу, не знал даже что они не были отнесены к ундэстэн до 90. всегда думал что у нас живут монголы и казахи.

насчет ассимиляции это туфта, потому что школьное образование у них проводились и проводятся только на казахском на учебниках из Казахстана. поэтому помню что у них "по-казахски" школу назвали школа.

в университете учился вместе с казахами, они первый год учили монгольский, хотя бытовой мало мало знали.

Ссылка на комментарий
Поделиться на другие сайты

Для публикации сообщений создайте учётную запись или авторизуйтесь

Вы должны быть пользователем, чтобы оставить комментарий

Создать аккаунт

Зарегистрируйте новый аккаунт в нашем сообществе. Это очень просто!

Регистрация нового пользователя

Войти

Уже есть аккаунт? Войти в систему.

Войти


×
×
  • Создать...